Responsabilitati

Ar fi trebuit sa scriu acest articol pentru onsezon.ro. Dar nu o voi face. Pentru ca in aceasta seara mi s-a modificat optica. Nu este un articol vesel. Este un articol realist.

Imagine

Acum nici macar 15 minute am avut ocazia(neplacuta) sa vad o tanara domnisoara intinsa pe asfalt. Fara viata. Lovita de o masina.

Ceea am putut sa remarc in goana masinii a fost doar faptul ca era tanara. Ca avea toata viata inainte. O viata care a fost curmata brusc. De un automobil. Si mi-am amintit! Inca odata:  faptul ca majoritatea posesorilor de permis au impresia ca soselele le apartin in totalitate. Din nefericire. Chiar si eu am de cele mai multe ori aceeasi impresie. Imi imaginez ca pot calca acceleratia, la maxim, fara consecinte, in oras. Dar ce te faci cand in calea ta apare un obstacol? Nesemnalizat. Poate fi o lucrare la un canal, o noua groapa, sau un pieton. Beat sau treaz. Care traveseaza aiurea sau regulamentar. Pe mine unul ma sperie aceste cazuri. Recunosc deschis ca in ultimele doua saptamani era sa iau pe capota doua persoane. Una pe trecerea de pietoni, alta in stare avansata de ebrietate. Am avut noroc. Am evitat ambele “accidente”. Dar ce faci cand nu poti evita? Cand franele(inclusiv cele ceramice) nu te pot ajuta? Cand, efectiv, te trezesti cu cineva pe capota, si apoi undeva langa masina, intinsa pe asfalt fara viata? Ce faci daca in loc de masina conduci o motocicleta? Cand inclusiv tu ai putea deveni victima? Cum poti combate o asemenea raspundere?

Cum poti sa te lupti cu sentimentul ca ai luat viata cuiva? Cum poti explica cunoscutilor, sau familiei victimei(vinovata sau nu) asa ceva? Cum te mai poti privi in oglinda? Este una dintre intrebarile care imi genereaza cosmaruri. Pentru ca permisul nu reprezinta doar responsabilitatea fata de pasagerii pe care ii ai in masina. Te obliga sa fii responsabil fata de toti participantii la trafic. Fie ei in masina, pe motocicleta, pe scuter, bicicleta, sau pietoni.

Mai ales in privinta pietonilor eu am o frica majora. Deoarece beti sau treji, pe ei nu ii apara o gramada de fiare, nu au airbaguri, sau centuri de siguranta. Au un trup. Fragil. Si nu mi-as dori vreodata sa fiu motivul pentru care un asemenea trup va fi frant. Inca odata imi dau seama ca permisul reprezinta o responsabilitate maxima. Fata de noi, fata de pasagerii din masina noastra, sau fata de persoana din spate de pe sa, dar mai ales fata de ceilalti participanti la trafic. Indiferent de starea lor.

Sfatul meu, pe care incerc sa il pun in aplicare cat mai des(desi spre dezamagirea mea nu imi iese mereu): conduceti prudent!

Aveti grija la ce se intampla in jurul vostru in trafic. Vedeti un motociclist, un scuterist, un biciclist, care isi face loc printre masini – lasati-l! Aveti grija la pietoni! Aflati pe trecerea de pietoni sau nu. E mai simplu sa prevenim, decat sa traim cu sentimentul de vinovatie.

Iar in seara aceasta am avut neplacerea de a a vedea doua ipostaze: soferul si victima.

Din nefericire el se va trezi maine. Ea nu.

This entry was posted in Ultimele Aberatii and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

