Razboi si pace

Imagine 

De obicei evit să scriu despre așa ceva. Evit să comentez ceea ce se întâmplă în lumea politică, locală sau globală. Dar azi recunosc că m-am speriat. Ora 17:30, eram undeva prins într-un ambuteiaj, iar pe pagina de știri la care sunt abonat, a apărut un articol conform căruia în Ucraina, sau mai bine zis Crimeea, astăzi s-a tras. Nu cu focuri de artificii, nu cu pocnitori. Se pare(deși nu sunt convins) că au existat incidente între trupe (pro)ruse și trupe ucrainiene în Simferopol, incidente în care au fost folosite arme de foc.
 
 Stau și mă gândesc că tot ce se petrece în Crimeea, este aproape de noi, 300 – 500 km. Nu este Irak(1991 – când mă impresionau tirurile de Tomahawk trase de pe navele americane). Nu este Afganistan, unde totuși după finalizarea confruntărilor inițiale, am tot văzut la știri, militari români doborâți, iar din acest motiv m-am simtit oarecum conectat la evenimente. Nu îmi prea aduc aminte nimic din perioada conflictului transnistrean.
 
 Și totuși, citesc știrile, și fac o analiză, neprofesionistă în nici un fel. Dar mă gândesc. Avem Rusia, o țara cu o politică (istoric) demonstrat – expansionistă. O rusie care nu se împăca cu rolul de “jucător regional”, rol căpătat după dezmebrarea URSS. Un colos din punct de vedere al mărimii, și în același timp o putere nucleară.
 
 Și avem tot felul de state, regiuni sau zone, ieșite din sferă de influența a acestei țări. Avem Georgia(vă amintit conflicul armat de acolo?). Avem Ucraina, avem (cel mai important) Moldova.
 
 Iar după cum spune o vorba pe care o susțin: “cei ce nu cunosc istoria sunt  condamnați să o repete”, mă gândesc că tot așa, cu mici incidente a început și al doilea război mondial. Anexarea regiunii sudete a cehoslovaciei, Anschlauss ul, și răspunsul marilor puteri la aceste acțiuni ale Germaniei naziste, îmi evocă o paralelă peste care îmi este foarte greu să trec. În momentul în care observi că poți face cam tot ce vrei fără să fi pedepsit, setea de putere nu mai are limite. Am citit toți despre ea în cărțile de istorie, iar majoritatea avem bunici care ne pot povesti despre vremurile tulburi generate de acea sete. 
 
 Pe lângă pofta nemărginita de putere a “țarului” observ că se dezvoltă un fond de curente naționaliste(ceea ce îmi evocă perioada premergătoare primului război mondial): moldovenii vor în România, ungurii vor Ardealul(deși nu-i al lor), transnistrenii vor în Rusia, șamd.
 
 Mă sperie declarațiile războinice ale liderilor ucrainieni. Mă sperie amenințarea nucleară proliferată de către ruși. Mă sperie faptul că “butoiul cu pulbere” ale europei se află lângă sau chiar în curtea noastră.
 
 Intodeauna m-am gândit că granițele stabilite după momentul 1989-1991, vor rămâne neschimbate pentru o lungă perioadă. Intodeauna m-am gândit că dacă voi avea copii, vor crește în lumea în pe care am cunoscut-o după acel sângeros decembrie 1989.
 
 Dar ultimele lucruri petrecute pe scena europeană, mă fac să pun la indoaiala acest lucru. Mă fac să mă îndoiesc asupra faptului că trăim într-o lume sigură. Ce mă doare cel mai tare, este faptul că războiul  (acea utopie despre care am învățat din cărți), pare că bate la ușă noastră. Și ca intodeauna, omenirea nu este în stare să ajungă la un acord în privința evitării lui.
 
 Din nefericire “pacea este făcută cu arme”. Iar astăzi, conform celor citite în presă, armele au început să vorbească.
 
 Sper doar să fie o piatră aruncată în ocean…

 

*imagine preluata de pe  http://www.businessinsider.com/

This entry was posted in Ultimele Aberatii and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Razboi si pace

  1. Pishky says:

    Și pe mine mă îngrozește toată chestia asta… pentru că o să fim și noi implicați, cu siguranță 🙂

  2. Temerile voastre le impartasesc si eu. Analistul politic George Friedman scria: “teritoriile Eurasiei aflate la est de Carpaţi vor deveni dezorganizate şi haotice pe măsură ce regiunile se vor lupta pentru avantaje politice şi economice locale, teritorii cu graniţe temporare şi alianţe schimbătoare” si previziona in cartea sa, Urmatorii o suta de ani, un razboi intre Rusia-Europa-SUA prin 2020. Acuma, nu a zis nimeni ca treaba asta cu prevazutul viitorului e farmacie; a gresit si omul cu vreo 6 ani…

    • vladvvlad says:

      Eu imi pastrez sepranta… ca greseala sa fie mai mare…

    • vladvvlad says:

      am evitat sa raspund pana acum…. pentru a vedea cum se desfasoara evenimentele! situatia ramane tensionata din ce observ! chiar daca totul pare roz! americanii suplimenteaza fortele de la kogalniceanu, rusii zic ca se retrag, dar… nu o prea fac… europa ramane impietrita… un butoi cu pulbere… sau mai bine spus.. o reteta “farmaceutica” pentru creearea ipotezei unui nou razboi….

  3. Sper ca nu trebuie sa ma apuc sa invat rusa :)))

Leave a Reply

